PRE-SCHOOL AND EARLY SCHOOL EDUCATION
Journal of the Institute of Pre-School and Early School Education
of Pedagogical University of Cracow SPECIAL NUMBER (23)/2023
Identyfikator zasobu: ISSN 2353-7140, e-ISSN 2353-715
From Editorial Board
Table of contents
ARTICLES
Justyna WOJNIAK, Katarzyna ZIĘBA, Zawód czy powołanie. Nauczyciele edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej o sobie i swojej profesji
Mikołaj JALINIK, Aniela Marlena TOKAJUK, Rola nauczyciela i środowiska rodzinnego w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym
Joanna KURKIEWICZ, Terapeutyczne oddziaływanie nauczyciela-wychowawcy
Agnieszka KOSEK, Konsekwencje utrzymywania się niezintegrowanych odruchów pierwotnych wśród dzieci w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Anna SZKOLAK-STĘPIEŃ, Diagnosing developmental dyscalculia by teachers of early childhood education in Polish schools
Marta MAJOREK, Rola systemów zarządzania treścią nauczania (LCSM) w edukacji nieformalnej
Jan Amos JELINEK, O konieczności zmiany sposobu wyjaśniania dzieciom działania urządzeń
Beata SUFA, Bernadeta KOSZTYŁA, Rozwijanie filozoficznego namysłu u dzieci w wieku przedszkolnym
Urszula DWORSKA-KACZMARCZYK, Rozbudzanie zainteresowania dziedzictwem kulturowym jako zadanie nauczyciela przedszkola (na podstawie regionu Podhala)
Jovita VAŠKEVIČ-BUŚ, Wykorzystanie metod aktywizujących w edukacji wczesnoszkolnej na podstawie opinii studentek pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej)
Monika SEMIK, Percepcja dzieł Fryderyka Chopina w edukacji muzycznej klas początkowych szkoły podstawowej
Magdalena GROCHOWALSKA, Kulturowe wyzwanie czy oczywistość? Dylematy pracy nauczycieli w warunkach wielokulturowości
Agata POPŁAWSKA, Postawy studentów studiów pedagogicznych wobec edukacji międzykulturowej — raport z badań
Bożena PAWLAK, Opinie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej o współdziałaniu z rodzicami dzieci cudzoziemskich
Kinga ORZEŁ-DEREŃ, Sytuacja romskich uchodźców romskich uchodźców z Ukrainy. Pomiędzy pomocą a dyskryminacją
Kinga ORZEŁ-DEREŃ, Na pograniczu kultur. Edukacja dzieci romskich w wielokulturowym kontekście polskiej szkoły
Ewelina SZLACHTA, Miłość wychowawcza jako czynnik zmniejszający doznawanie traumy przez dziecko cudzoziemskie
Tomasz ŁĄCZEK, Czynniki środowiska szkolnego wspierające osiągnięcie sukcesu życiowego w opiniach uchodźców wojennych z Ukrainy
Oksana DUBININA, Organizacja procesu nauczania dzieci ukraińskich w polskim systemie edukacji
Maciej CELIŃSKI, Paweł JUSZCZYŃSKI, Anna NIEWĘGŁOWSKA, Nowoczesne media szansą komunikacji międzykulturowej
Anna ZADĘCKA-CEKIERA, Umiejętności kaligraficzne cudzoziemskich uczniów klas II-III szkoły podstawowej
Jakub NIEWIŃSKI, Jak wzmacniać wrażliwość międzykulturową polskich i ukraińskich uczniów — przegląd dobrych praktyk
Izabella GAŁUSZKA, Agnieszka OCHMAN, Magdalena PASTECZKA-CHOLEWA, Centrum Integracji i Wsparcia dla osób z niepełnosprawnością z Ukrainy jako przykład dobrych praktyk w obszarze wspierania osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin
Barbara NOWAK, Joanna KURKIEWICZ, Zastosowanie pedagogii księdza Bronisława Markiewicza w procesie wychowania dzieci w wieku przedszkolnym — wybrane konteksty historyczne
Barbara NOWAK, Katarzyna NIEDZIELA, Postulaty pedagogiki personalno‑egzystencjalnej księdza Janusza Tarnowskiego w pracy pedagogicznej nauczyciela w klasach I-III
Katarzyna NIEDZIELA, Postulaty „pedagogiki miłości” w trosce o dzieci sieroce w wieku 3–7 lat realizowane w Towarzystwie Dobroczynnym Krakowskim w XIX i na początku XX wieku
VARIA
Oleksandra TKACHENKO, Philosophical aspects of the innovative technologies applied to the foreign languages learning process
Ewelina JERZAK, Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie III „Czym różnią się regiony Polski?”
REVIEWS
L. Naziemiec, Dzikie dziecko. Jak wspierać rozwój psychoruchowy dziecka w zgodzie z naturą — Monika Dębiec
PRE-SCHOOL AND EARLY SCHOOL EDUCATION
Journal of the Institute of Pre-School and Early School Education
of Pedagogical University of Cracow NR 2 (22)/2023
Identyfikator zasobu: ISSN 2353-7140, e-ISSN 2353-715
From Editorial Board
Table of contents
ARTICLES
Magdalena GROCHOWALSKA, Doświadczanie codzienności zawodowej w perspektywie nauczycielek przedszkola
Dorota BIENIASZ, Dziecko w szkolnej codzienności
Magdalena GADAMSKA-KYRCZ, Natalia UBIK, Rozwijanie potencjału dzieci w wieku wczesnoszkolnym dzięki zastosowaniu teorii inteligencji wielorakich
Anna SZKOLAK-STĘPIEŃ, Przygotowanie nauczycieli do prowadzenia edukacji informatycznej w klasach I–III szkoły podstawowej
Katarzyna MYŚLIWIEC, Poziom kompetencji multimedialnych studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Beata SUFA, Jovita VAŠKEVIČ-BUŚ, Sense of self-efficacy in cooperation with a group and in pair in children at a younger school age
Urszula DWORSKA-KACZMARCZYK, Undertaking everyday initiatives by kindergarten teachers related to presenting works from the canon of children’s literature to children
Monika SEMIK, Edukacja muzyczna dzieci w wieku przedszkolnym w teorii i praktyce. Jak pobudzać u dzieci zainteresowania i zamiłowania muzyczne?
Agnieszka KOSEK, Populacja uczniów z FASD w szkole powszechnej w świetle badań
Elżbieta GŁÓD, Poznać znaczy zrozumieć. Zespół Aspergera
VARIA
Ewelina JERZAK, Scenariusz zajęć matematycznych w klasie I — „Wiosna, ach to Ty”.
REVIEWS
Anna Jankowska, Nawyki kształtujące empatyczne zachowania u dzieci — Magdalena Frąc
PRE-SCHOOL AND EARLY SCHOOL EDUCATION
Journal of the Institute of Pre-School and Early School Education
of Pedagogical University of Cracow NR 1 (21)/2023
ARTYKUŁY
Dorota BIENIASZ, Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna wobec wyzwań współczesności
Kinga MIZERA, Samoocena pracy nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w świetle literatury przedmiotu
Diana SKURNÓG, Możliwości zastosowania pracy w parach w edukacji wczesnoszkolnej — analiza badań własnych
Bożena PAWLAK, Przeżycia i drama w edukacji wczesnoszkolnej
Joanna DOMAŃSKA, Zuzanna WANAT, Koncepcja pedagogiczna przedszkoli leśnych we współczesnej edukacji na przykładzie przedszkola „Leśna Akademia” w Wieliczce
Bernadeta KOSZTYŁA, Znaczenie nauki gry na pianinie dla wszechstronnego rozwoju dziecka
Weronika POSOCHOW, Krzysztof POLOK, Motivating SEN Learners’ through FL Education. An analytical approach
Yaroslav BYKOVSKYI, Correlation between Scholar Achievements in Reading, Science, Physics, Mathematics
Weronika KOSIBA, Wykorzystanie potencjału lokalnej społeczności w rozwijaniu zainteresowań i umiejętności dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym — edukacja nieformalna realizowana przez Gminny Ośrodek Kultury w Uściu Gorlickim
Renata FURDYNA, Wizerunek osoby publicznej i osoby pełniącej funkcje publiczne, na przykładzie zawodu aktora i nauczyciela — zniesławienie a zniewaga
REVIEWS
Anna Jankowska, Co dziecko powinno słyszeć od dorosłych, „Bliżej Przedszkola” 2021, nr 235 — Magdalena Frąc
CHRONICLE OF SCIENTIFIC LIFE
PRE-SCHOOL AND EARLY SCHOOL EDUCATION
Journal of the Institute of Pre-School and Early School Education
of Pedagogical University of Cracow NR 2 (20)/2022
Identyfikator zasobu: ISSN 2353-7140, e-ISSN 2353-715
From Editorial Board
Table of contents
ARTICLES
Katarzyna MYŚLIWIEC, Kompetencje informacyjne w procesie kształcenia nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Natalia LOLO, Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji przedszkolnej — rola i możliwości wykorzystania wybranych narzędzi cyfrowych
Artur MATRAS, Edukacja zdalna w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem wychowania fizycznego. Z perspektywy nauczyciela i ucznia
Natalia JAROMINEK, Edukacja wielokulturowa w przedszkolu — szanse i wyzwania
Julia KOCHAŃSKA, Znaczenie nauczania języka obcego w przedszkolu
Diana SKURNÓG, Praca w parach w edukacji wczesnoszkolnej
Renata PRADEL, Hortiterapia jako metoda wspomagająca rehabilitację dzieci i młodzieży
REVIEWS
Anna Jankowska, Moc płynąca z przytulania — Lucyna Smutek
Anna Jankowska, Mity na temat zawodu nauczyciela — Beata Żaba
CHRONICLE OF SCIENTIFIC LIFE
VIII Ogólnopolska Konferencja „Trendy w edukacji” BeeZee — Anna Szkolak- -Stępień
PRE-SCHOOL AND EARLY SCHOOL EDUCATION
Journal of the Institute of Pre-School and Early School Education
of Pedagogical University of Cracow NR 1 (19)/2022
Identyfikator zasobu: ISSN 2353-7140, e-ISSN 2353-715
From Editorial Board
Table of contents
ARTICLES
Karolina BOGUNIA, Współczesny nauczyciel tutor
Teresa MILÓWKA, Kształcenie dzieci imigrantów
Aleksandra PAŁKA, Filozofia w edukacji wczesnoszkolnej. Fanaberia czy cenny wkład w rozwój dziecka?
Mateusz MUCHACKI, Możliwości uczestnictwa osób niepełnosprawnych w wirtualnym świecie i korzystania z jego zasobów
Aleksandra DENKOWICZ, Teatr nigdy nie był bliżej. Pedagogika teatru — współczesny model edukacji teatralnej
Dominika CIĘTAK, Aktualne problemy edukacji w szwedzkim systemie oświatowym
Joanna ZIEWIEC, Michał GŁAŻEWSKI, Rola ojca w wychowaniu dziecka w wieku wczesnoszkolnym
Weronika MRÓZ, Żałoba u dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Kinga DZIEWIĄTKOWSKA-KOZŁOWSKA, Problematyka zabawy w rozwoju dzieci przedszkolnych w świetle literatury przedmiotu
Michalina DĘBOWSKA, Natalia JAROMINEK, Wykorzystanie metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne w metodyce zuchowej — refleksje z pracy wychowawczej
Karolina PUDA, Ferie zimowe i wiosenne w czasach społecznej izolacji z perspektywy uczniów klas młodszych
Piotr SARNOWSKI, Anna STELMASZCZYK, Fonoholizm — uzależnienie naszych czasów
VARIA
Klaudia AUGUSTYNEK, Współczesny portret nauczyciela wczesnej edukacji
CHRONICLE OF SCIENTIFIC LIFE
Ogólnopolska konferencja naukowo-szkoleniowa „Język w pedagogice Montessori” — Anna Szkolak-Stępień
PRE-SCHOOL AND EARLY SCHOOL EDUCATION
Journal of the Institute of Pre-School and Early School Education
of Pedagogical University of Cracow NR 2 (18)/2021
Identyfikator zasobu: ISSN 2353-7140, e-ISSN 2353-715
Title page
From Editorial Board
Table of contents
ARTICLES
Anna DUDA-ŁYSZCZYK, Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole w refleksji początkującego nauczyciela
Jovita VAŠKEVIČ-BUŚ, Anna ZADĘCKA-CEKIERA, Kształcenie sprawności językowej w edukacji wczesnoszkolnej
Klaudia JASKIERNIA, Metody nauczania języka angielskiego w edukacji wczesnoszkolnej
Adam KORZENIOWSKI, Dziecięcy repertuar muzyczny w procesie elementarnej edukacji muzycznej
Monika SEMIK, Małgorzata TĘCZYŃSKA-KĘSKA, Dziecięcy świat dźwięków — edukacja muzyczna dziecka w wieku przedszkolnym
Joanna SZCZYRBA-POROSZEWSKA, Zabawowe sposoby wprowadzania zapisu muzycznego w zakresie wysokości dźwięku — propozycje dla nauczycieli klas I–III
Martyna TARNAWSKA, Zwierzęta i ich znaczenie dla rozwoju dziecka
Alicja MEYER, Zachęcanie dzieci do aktywności fizycznej w czasopiśmie „Świerszczyk”
Gabriela KMIECIK, E-wykluczenie — zagrożenie dla współczesnej edukacji
Agnieszka KOSEK, Wolontariat jako jedna z form nabywania kompetencji zawodowych wśród przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Monika KOWALSKA, Wolontariat po studencku — inspiracja i zaangażowanie studentów pedagogiki specjalnej w działalność wolontariacką
REVIEWS
A. Wentrych, Wysoko wrażliwe dzieci — Karolina Bogunia
Reviewer list and information for authors
PRE-SCHOOL AND EARLY SCHOOL EDUCATION
Journal of the Institute of Pre-School and Early School Education
of Pedagogical University of Cracow NR 1 (17)/2021
Identyfikator zasobu: ISSN 2353-7140, e-ISSN 2353-715
Title page
From Editorial Board
Table of contents
ARTICLES
Anna SZKOLAK-STĘPIEŃ, Katarzyna ZIĘBA, Edukacja zdalna oczami dwóch pokoleń nauczycieli wczesnej edukacji
Agnieszka KOSEK, Agata WOLSKA, Budowanie relacji interpersonalnych w klasach I–III w warunkach nauczania zdalnego
Agnieszka BURCHACKA, Jak motywować rodzica do pracy z dzieckiem?
Patrycja ŚWISTAK, Edukacja wczesnoszkolna w trybie stacjonarnym i zdalnym a motywacja ucznia z perspektywy rodzica
Monika SZYMAŃSKA, Zdalne nauczanie języka obcego w edukacji przedszkolnej – ujęcie praktyczne
Magdalena GAMRAT, Media elektroniczne a czas wolny dzieci w percepcji rodziców
Justyna MIELNIK, Dziecko konsumentem internetu
Klaudia STACHURA, Pandemiczny obraz świata dziecka zatraconego w telewizyjnej rzeczywistości
Jasmina AL-DOURI, Grupy zamknięte na portalach społecznościowych inspiracją dla nauczycieli edukacji plastycznej. Świat plastyki w wirtualnej rzeczywistości
Ewa WĘGRZYN, „Przez ten rok trochę urosłam, ale…” – samoocena dzieci sześcioletnich w czasie pandemii
CHRONICLE OF SCIENTIFIC LIFE
IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa (e-konferencja) „Sukces życiowy w społeczeństwie konsumpcyjnym” — Monika Kowalska
PRE-SCHOOL AND EARLY SCHOOL EDUCATION
Journal of the Institute of Pre-School and Early School Education
of Pedagogical University of Cracow NR 2 (16)/2020
Identyfikator zasobu: ISSN 2353-7140, e-ISSN 2353-715
ARTICLES
Bożena MUCHACKA, Jolanta SAJDERA, Magdalena GROCHOWALSKA, Rola dziecka w interakcji ze środowiskiem społecznym w ujęciu treści podstaw programowych wychowania przedszkolnego w Polsce w latach 1962–2018
Mirosław Łukasz RÓG, Problemy w nauczaniu i uczeniu się języka angielskiego w klasach I–III szkoły podstawowej w opiniach nauczycieli
Dorota KOWALSKA, Znaczenie twórczości plastycznej w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym
Joanna SZCZYRBA-POROSZEWSKA, Monika SEMIK, Odpowiedzialność nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie edukacji muzycznej
Krystyna ŁANGOWSKA-MARCINOWSKA, Nauczanie zdalne (e-learning) cechą nowoczesnych technologii w edukacji
Ewa IR, Edukacja całożyciowa jako personalny wymiar realizacji człowieka
Anna SZKOLAK-STĘPIEŃ, First-Day of School, First-Day Success
VARIA
Ewa IR, Moje wiersze inspiracją dla dzieci. Refleksja nauczyciela
REVIEWS
A. Wentrych, Jak postępować z dzieckiem wykazującym nadpobudliwość — Karolina Bogunia
A. Wentrych, Kiedy przedszkolak „nie chce się uczyć”… O motywowaniu dzieci do uczenia się — Anna Gicala
K. O. Stępień-Rejszel, Dziecko wysoko wrażliwe w przedszkolu — Aleksandra Regiec
E. Brzyszcz, Potrzeba edukacji medialnej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym — ujęcie teoretyczne i praktyczne kształtowania kompetencji medialnych — Natalia Wiecha
A. Jurczak, Przedszkola całodobowe — wybawienie dla rodziców czy pogrążenie ich w biegu za karierą — Beata Gołkowska
S. Jasińska, Obraz współczesnego nauczyciela wychowania przedszkolnego — rozbieżności pomiędzy jego kompetencjami, postrzeganiem i oczekiwaniami społ. a prestiżem zawodowym — Aleksandra Twaróg
PRE-SCHOOL AND EARLY SCHOOL EDUCATION
Journal of the Institute of Pre-School and Early School Education
of Pedagogical University of Cracow NR 1 (15)/2020
Identyfikator zasobu: ISSN 2353-7140, e-ISSN 2353-715
Title page
From Editorial Board
Table of contents
ARTICLES
Klaudia BORYCKA, Problem przystosowania dziecka do warunków środowiska przedszkolnego
Hanna FIOŁKA, Wspomaganie rozwoju dziecka nieśmiałego
Magdalena GÓRSZCZYK, Zaburzenia logopedyczne u dzieci w wieku przedszkolnym a specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu
Monika MIŇOVÁ, , Pripravenosť dieťaťa na vstup do základnej školy
Anna SZKOLAK-STĘPIEŃ, Asperger Syndrome — Case Study
Marta KOPČIKOVÁ, On the Identification, Assessment, and Diagnosis of ADHD in Children
Iveta KOVALČIKOVÁ, Executive Functioning in Relation to Attention Deficit and Hyperactivity Disorder
Silvia MAJERČÁKOVÁ ALBERTOVÁ, Emotional Dysregulation as an Aspect of ADHD: How to support the well-being of students with ADHD in schools
Ingrid RUŽBARSKÁ, Physical Activity and Cognitive Functions in Young School-age Children with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder
Iveta BORŽÍKOVÁ, Specifics of Motor Skills and Motor Learning in Children with ADHD
Krzysztof KRASZEWSKI, Urszula DWORSKA-KACZMARCZYK, Pojęcia z zakresu edukacji regionalnej-dziedzictwa kulturowego w regionie w interpretacji studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Anna JURCZAK, Dualność procesu nauczania w czasie epidemii koronawirusa
Małgorzata TĘCZYŃSKA-KĘSKA, Virtual Choir Erica Whitacre’a jako przykład wykorzystania nowoczesnych technologii w sztuce
CHRONICLE OF SCIENTIFIC LIFE
Szkolenie „Wizualizacja danych jakościowych” w ramach II Letniej Szkoły Analizy Danych i Metod Badań Jakościowych — Urszula Dworska-Kaczmarczyk, Maria Janas
III Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Edukacja akademicka dla społeczeństwa. Kształcenie, wychowanie, opieka” — Urszula Dworska-Kaczmarczyk
PRE-SCHOOL AND EARLY SCHOOL EDUCATION
Journal of the Institute of Pre-School and Early School Education
of Pedagogical University of Cracow NR 2 (14)/2019
Identyfikator zasobu: ISSN 2353-7140, e-ISSN 2353-715
Title page
From Editorial Board
Table of contents
ARTICLES
Anna SZKOLAK-STĘPIEŃ, Terapeutyczna moc bajki
Hanna FIOŁKA, Wpływ literatury na rozwój osobowości dziecka
Urszula DWORSKA-KACZMARCZYK, Znaczenie literatury dziecięcej w stymulowaniu rozwoju społeczno-moralnego dzieci w wieku przedszkolnym
Lucyna SMÓŁKA, Motyw odwagi w literaturze dla najmłodszych
Patrycja HYODO-MALEWSKA, „I żyli długo i szczęśliwie” — czyli jak potoczyłyby się losy bohaterów Baśni Hansa Christiana Andersena według pierwszoklasistów
Ewa ŻMIJEWSKA, Czy to bajka, czy nie bajka, czyli rzecz o śląskich i kaszubskich krasnoludkach
Martyna TARNAWSKA, Weronika SPÓLNIK, Poszukiwanie muzyki w poezji na przykładzie wiersza Lokomotywa Juliana Tuwima
Jolanta MACHOWSKA-GOC, Wspomnienia Marii Rydlowej jako dialog i próba stworzenia pomostu międzypokoleniowego
Joanna SZCZYRBA-POROSZEWSKA, Wypowiedzi studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej na temat utworu Skamieliny Camille’a Saint-Saënsa
Anna Ewa WÓJCIK, Postrzeganie wymiarów ruchu w aktywności muzycznej
Beata GOŁKOWSKA, Ja w wielokulturowym świecie
CHRONICLE OF SCIENTIFIC LIFE
XVII Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Edukacja — technika — informatyka” Rzeszów, 23–25 września 2018 r. — Katarzyna Myśliwiec
Reviewer list and information for authors
PRE-SCHOOL AND EARLY SCHOOL EDUCATION
Journal of the Institute of Pre-School and Early School Education
of Pedagogical University of Cracow NR 1 (13)/2019
Identyfikator zasobu: ISSN 2353-7140, e-ISSN 2353-715
Title page
From Editorial Board
Table of contents
ARTICLES
Agnieszka LESZCZ-KRYSIAK, Pojęcie zdrowia w rozumieniu uczniów edukacji wczesnoszkolnej
Beata KUCA, Rola wychowawcy małego dziecka w edukacji zdrowotnej
Agata POPŁAWSKA, Agata JACEWICZ, Działania na rzecz rozwijania kompetencji zdrowotnych dzieci i ich efektywność
Magdalena WOYNAROWSKA-SOŁDAN, Barbara WOYNAROWSKA, Przedszkole promujące zdrowie w Polsce i innych krajach
Gabriela BUDZISZEWSKA, Ewa MUSIAŁ, Edukacja zdrowotna jako nieodłączny element kształcenia zintegrowanego Teoretyczne założenia i ich praktyczne implikacje w edukacji zdrowotnej uczniów w klasach I–III (na przykładzie działań w Szkole Podstawowej nr 3 im. Mariusza Zaruskiego we Wrocławiu)
Hanna FIOŁKA, Wpływ środowiska na zdrowie psychospołeczne młodego pokolenia
Magdalena GÓRSZCZYK, Wspieranie terapii logopedycznej przez stosowanie metod rozbudzających aktywność słowną oraz prawidłową artykulację głosek u dzieci na etapie edukacji elementarnej
Anna SZKOLAK-STĘPIEŃ, Dyslexia — Based of Articles from the American Magazine “Scholastic Instructor”
Grażyna GUNIA, Izabella GAŁUSZKA, Agnieszka OCHMAN, Opinie nauczycieli i studentów na temat szans i zagrożeń inkluzji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Anna JURCZAK, Obraz dziecka zdolnego jako jednostki problematycznej we współczesnej edukacji
Jolanta MACHOWSKA-GOC, Wartości witalne jako nośniki wrażliwości duchowej uczniów w młodszym wieku szkolnym w domenie BAŚŃ
Sylwia JASIŃSKA, Obraz współczesnego nauczyciela wychowania przedszkolnego — rozbieżności pomiędzy jego kompetencjami, postrzeganiem i oczekiwaniami społecznymi a prestiżem zawodowym
VARIA
Wiesław OSUCHOWICZ, 80. rocznica tematu bajek zwierzęcych w filatelistyce i 350. rocznica wydania Bajek Jeana de La Fontaine’a
REVIEWS
Anna Jean Ayres, Integracja sensoryczna a zaburzenia uczenia się — Sylwia Jasińska
CHRONICLE OF SCIENTIFIC LIFE
Działalność Studenckiego Koła Naukowego Rozwoju Zawodowego Nauczycieli w pierwszej połowie 2019 roku — Patrycja Barycz
GALLERY
Teresa ŻEBROWSKA, Rzeźba jako sztuka otwartej przestrzeni i trójwymiarowej formy w archetypicznym świecie Henry’ego Moore’a oraz w procesie tworzenia środowiska sprzyjającego rozwojowi wrażliwości duchowej i zintegrowanej osobowości twórczej uczniów
Reviewer list and information for authors
PRE-SCHOOL AND EARLY SCHOOL EDUCATION
Journal of the Institute of Pre-School and Early School Education
of Pedagogical University of Cracow NR 2 (12)/2018
Identyfikator zasobu: ISSN 2353-7140, e-ISSN 2353-715
Title page
From Editorial Board
Table of contents
ARTICLES
Mirosław J. SZYMAŃSKI, Szkoła i nauczyciel w okresie gwałtownej zmiany społecznej
Urszula OSTROWSKA, Edukacja wobec wyzwań współczesności. Refleksje aksjologiczne — między zwątpieniem a nadzieją
Katarzyna WAJSZCZYK, (Nie)kompetentni dorośli oraz (nie)kompetentne dzieci we wspólnej przestrzeni społecznej
Małgorzata MIKOŁAJCZAK-WOŹNIAK, Inny uczeń/ten sam nauczyciel? Refleksje pedagogiczne
Bożena PAWLAK, Współdziałanie nauczycieli i rodziców w zmieniającej się przestrzeni społecznej
Karolina REINHARD, Szkoła — uczeń — życie. Współczesne wyzwania, niepokoje i nadzieje
Lucyna SMÓŁKA, O odpowiedzialności u dzieci
Hanna FIOŁKA, Znaczenie mediów we wczesnej edukacji
Iwona PASŁAWSKA-SMĘDER, Face to face czy Facebook — czyli jak wspierać młodzież w rozwiązywaniu dylematów życiowych w zmieniającym się świecie?
Anna JURCZAK, Nauczyciel i uczeń w konfrontacji z rzeczywistością mediów oraz cyfryzacji
Ewa ŻMIJEWSKA, Wielokulturowość w sieci? „Nauczyciele wczesnoszkolni” — analiza wybranej grupy dyskusyjnej
Justyna CIAPAŁA, Walory poznawcze pytań dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Jolanta MACHOWSKA-GOC, Uczeń zwierciadłem wykreowanego przez siebie świata na płaszczyźnie dyskursu pisanego
Barbara NAWOLSKA, (Nie)profesjonalizm matematyczny adeptów zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej
Urszula OSZWA, Magda BOBER, Lęk przed matematyką uczniów szkoły podstawowej a ich poczucie kontroli
Renata RECLIK, O znaczeniu mowy egocentrycznej, dialogu i dyskusji w edukacji matematycznej uczniów w młodszym wieku szkolnym
Agnieszka WIERZCHOSŁAWSKA, Aktywne uczenie się języka obcego metodą Storyline w przedszkolu
Tomasz WARCHOŁ, Edukacja pozaformalna wsparciem dla rozwoju dziecka w młodszym wieku szkolnym
Radmila BURKOVIČOVÁ, Attitude of Children’s Parents, Teachers, and Headmasters towards the Admission of Two-Year-Olds to Kindergartens in the Czech Republic
Karin FODOROVÁ, The Sources of the Educational Needs of Nursery School Teachers — an Important Factor for the Direction of Their Further Education
Tetiana HAVRYLENKO, Leonid KUZIOMKO, Preparatory Classes as a Form of Preschool Education in Ukraine during the Soviet Period (the 1920s–1980s): The Main Periods and Development Trends
Stanisława NAZARUK, Anna KLIM-KLIMASZEWSKA, Ewa TOKAREWICZ, Koncepcja Marii Montessori a rozwój umiejętności samoobsługowych dzieci w wieku przedszkolnym
Krzysztof KRASZEWSKI, Urszula DWORSKA-KACZMARCZYK, Możliwości realizacji edukacji regionalnej dzieci w wieku przedszkolnym w opiniach nauczycieli
Ingrid PAŚKO, Uczeń w młodszym wieku szkolnym jako uczestnik edukacji dla zrównoważonego rozwoju
Simona HENDRYCHOVÁ, Developing Social Skills of Preschool Children in Preparatory Classes of Elementary Schools
Grażyna GUNIA, Izabella GAŁUSZKA, Agnieszka OCHMAN, Profesjonalizm nauczyciela w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w przestrzeni szkoły włączającej — doniesienie z badań
Agata JACEWICZ, Pedagogiczne drogowskazy na drodze do profesjonalizmu nauczyciela wczesnej edukacji w koncepcjach Marii Montessori i Helen Parkhurst
Anna JAKUBOWICZ-BRYX, Poczucie bezpieczeństwa dziecka w środowisku szkolnym
Anna SZKOLAK-STĘPIEŃ, Aleksandra DOBNER, Pädagogische Kompetenzen der Lehrer in Deutschland
Sabina Lucyna ZALEWSKA, Kondycja i efektywność nauczyciela Badania narracyjne kadry nauczycielskiej we współczesnej szkole
Maria Katarzyna GRZEGORZEWSKA, Stres w zawodzie nauczyciela wynikający ze zmian w przestrzeni edukacyjnej i rzeczywistości społecznej
Jana NAVRÁTILOVÁ, Proces identifikace vlastních vzdělávacích potřeb učitelek mateřských škol
Ewa TŁUCZEK-TADLA, Profesjonalizm nauczyciela/wychowawcy — oczekiwania przyszłych pedagogów
Diana DURLAK, Satysfakcja z (zawodu) nauczyciela — korelaty i uwarunkowania
Ewa SOSNOWSKA-BIELICZ, Optymizm nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej
Beata SUFA, Maria JANAS, Bajkoterapia jako skuteczna metoda wspomagająca rozwój dziecka
REVIEWS
Kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej, red. E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oelszlaeger-Kosturek, Cieszyn–Kraków 2017, Wydawnictwo Impuls — Barbara Wąsik
CHRONICLE OF SCIENTIFIC LIFE
IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa a „Edukacja — nauczyciel — uczeń/ dziecko w zmieniającej się przestrzeni społecznej”. 21 maja 2018 roku — Urszula Dworska-Kaczmarczyk
„Radio Luksemburg. Wielokulturowe pejzaże sztuki i edukacji — między nami”/ „Radio Luxembourg: Paysages multiculturelles de l’art. et de l’education — entre nous” 10 III 2018–20 III 2018. Galeria Międzynarodowego Centrum Kultury, Kraków, Rynek Główny 25 — Teresa Żebrowska
GALLERY
Teresa ŻEBROWSKA, Wielokulturowe pejzaże sztuki „Radio Luksemburg” — twórczość w teorii i praktyce edukacyjnej
PRE-SCHOOL AND EARLY SCHOOL EDUCATION
Journal of the Institute of Pre-School and Early School Education
of Pedagogical University of Cracow NR 1 (11)/2018
Identyfikator zasobu: ISSN 2353-7140, e-ISSN 2353-715
Title page
From Editorial Board
Editorial Board
Table of contents
ARTICLES
Jolanta KARBOWNICZEK, Urszula ORDON, Agnieszka Katarzyna GĘBORA, Image of the Teacher in the Light of Needs and Social Expectations
Matej SLOVÁČEK, Monika MIŇOVÁ, Pedagogika Márie Montessoriovej — učiteľ — teória a empíria
Anna SZKOLAK-STĘPIEŃ, Historyczny przegląd badań nad dysleksją i dyskalkulią rozwojową
Jarosław JAGIEŁA, Dziecko zbuntowane. Problem dziecięcego nieposłuszeństwa w świetle behawioryzmu i analizy transakcyjnej
Gabriela BUDZISZEWSKA, Ewa MUSIAŁ, „Lekcje twórczości — twórcze rozwiązywanie problemów w praktyce” dla klas I–III szkół podstawowych we Wrocławiu jako przykład koncepcji rozwijania kompetencji twórczych uczniów edukacji wczesnoszkolnej
Ewa KULAWSKA, Metapamięć i strategie pamięciowe uczniów w młodszym wieku szkolnym w perspektywie poznawczej koncepcji uczenia się
Ewelina BRZYSZCZ, Potrzeba edukacji medialnej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym — ujęcie teoretyczne i praktyczne kształtowania kompetencji medialnych
Hanna FIOŁKA, Kształcenie integracyjne szansą rozwoju dziecka nie tylko niepełnosprawnego
Ewa SOWA-BEHTANE, Wielokulturowe przedszkole/wielokulturowa szkoła jako idealna przestrzeń dla edukacji międzykulturowej (na przykładzie przedszkoli i szkół krakowskich)
Magdalena GROCHOWALSKA, Dylematy wymagającej współpracy — ku pytaniom o relacje rodziców i nauczycieli w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Jolanta MACHOWSKA-GOC, Anna ZADĘCKA-CEKIERA, Różne aspekty edukacji polonistycznej w podręcznikach dla klas I–III
Renata RASZKA, Pieniądz(e) z perspektywy dziecka
Joanna SKIBSKA, Opinie nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej na temat uwarunkowań diagnozy dojrzałości szkolnej. Doniesienia z badań
Anna JURCZAK, Przedszkola całodobowe — wybawienie dla rodziców czy pogrążenie ich w biegu za karierą?
REVIEWS
Małgorzata Miksza, Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka — Sabina Antosz
Wizja świata — wizja dziecka w przestrzeni podręczników do edukacji wczesnoszkolnej, red. I. Czaja-Chudyba, B. Pawlak, J. Vaškevič-Buś — Agnieszka Kosek
CHRONICLE OF SCIENTIFIC LIFE
„Metodologie jakościowe — stan badań pół wieku po «odkrywaniu teorii ugruntowanej»”. Konferencja międzynarodowa, Ustka, 9 grudnia 2017 r. — Anna Szkolak-Stępień
13 Forum Wychowania Przedszkolnego. Wieliczka, 12–20 kwietnia 2018 r. — Karolina Rozner
Warsztaty plastyczne dla studentów (2017–2018) — Kamil Baś
GALLERY
Teresa Żebrowska, Koncepcje edukacyjne w dziełach Johannesa Vermeera i mistrzów malarstwa rodzajowego. National Gallery of Ireland, 17 VI–17 IX 2017, Dublin
PRE-SCHOOL AND EARLY SCHOOL EDUCATION
Journal of the Institute of Pre-School and Early School Education
of Pedagogical University of Cracow NR 2/2 (10/2)/2017
Identyfikator zasobu: ISSN 2353-7140, e-ISSN 2353-715
ZESZYT 2
Table of contents
From Editorial Board
ARTICLES
Małgorzata DUBIS, Specyfika relacji interpersonalnej nauczyciel–uczeń w przestrzeni edukacyjnej i wychowawczej
Iwona CZAJA-CHUDYBA, Beata DRWAL, Magdalena MIŁOSZ, Mężczyzna jako nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
Danuta MARZEC, Magdalena PLUSKOTA, Profilaktyka w wychowaniu wczesnoszkolnym — nowe wyzwania
Dorota PUFUND, Integracja sensoryczna jako jedna z form wspomagania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym
Renata KOWALCZYK, Kontekst arteterapeutyczny i możliwości intelektualne dzieci w (autorskiej) innowacji pedagogicznej
Ewa MUSIAŁ, Autoewaluacja jako czynnik profesjonalizacji pracy nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
Martyna SZCZOTKA, Katarzyna SZEWCZUK, Innowacyjna działalność metodyczno-organizacyjna nauczycieli wychowania przedszkolnego
Ewa JĘDRZEJOWSKA, Samodzielność dzieci w wieku przedszkolnym
Milan PORTIK, Janka KABÁTOVÁ, Rodinné prostredie ako determinant rozvoja osobnosti dieťaťa predškolského veku
Kinga TUREK, Wspomaganie rozwoju małego dziecka szansą na dobry start
Urszula OSZWA, Wczesna matematyzacja dziecka — czynniki stymulujace i hamujące
Ewa PIWOWARSKA, Wspomaganie rozwoju umiejętności modelowania form przestrzennych przez dzieci w wieku przedszkolnym
Arkadiusz MARZEC, Aktywność fizyczna w procesie wspomagania rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Andrzej ROKITA, Ireneusz CICHY, Sara WAWRZYNIAK, Ruch, który rozwija — wykorzystanie piłek edukacyjnych EDUball w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Podsumowanie 15 lat badań
REVIEWS
Bożena Muchacka, Michał Głażewski, Bożena Pawlak, Aleksandra Litawa, Razem czy osobno? Współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne — Monika Kowalska
CHRONICLE OF SCIENTIFIC LIFE
II Konferencja Naukowa „Profesjonalizacja kreatywności. Kreatywne myślenie — kreatywne działanie” — Maria Janas (1/2)
Sprawozdanie z XV Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Edukacja — Technika — Informatyka” — Katarzyna Myśliwiec (2/2)
GALLERY
Teresa Żebrowska, Parada — baśniowy sen admiratora twórczej „genialności dzieciństwa” Pabla Picassa
PRE-SCHOOL AND EARLY SCHOOL EDUCATION
Journal of the Institute of Pre-School and Early School Education
of Pedagogical University of Cracow NR 2/1 (10/1)/2017
Identyfikator zasobu: ISSN 2353-7140, e-ISSN 2353-715
Table of contents
From Editorial Board
ZESZYT 1
ARTICLES
Łucja RECZEK-ZYMRÓZ, Zadania nauczyciela wczesnej edukacji w kontekście reformy edukacji z 2017 roku
Krystyna CHAŁAS, Szanse urzeczywistniania wartości moralnych przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym w świetle podstawy programowej
Lucyna SMÓŁKA, Piękno jako wartość w przestrzeni pedagogicznej
Dorota PRĘDKIEWICZ, Wsparcie edukacyjne w budowaniu wrażliwości dziecka w odniesieniu do sfer aktywności człowieka
Joanna JUSZCZYK-RYGAŁŁO, Działania komunikacyjne jako stymulator aktywności poznawczej dziecka
Bożena PAWLAK, Dziecięce poznawanie i działanie w kontekście relacji rodziców i nauczycieli
Roksana PILAWSKA, Magiczne odbicia rzeczywistości, czyli o znaczeniu baśni w edukacji dziecka
Anna WARZOCHA, Lektura szkolna w rozwoju kompetencji językowych i czytelniczych audiowizualnego dziecka wczesnoszkolnego
Katarzyna ROGOZIŃSKA, Doświadczanie muzyki przez dzieci w młodszym wieku szkolnym
Anna ZADĘCKA-CEKIERA, Umiejętności kaligraficzne uczniów klasy III szkoły podstawowej
Jolanta MACHOWSKA-GOC, Świat magicznych kredek malowany przez uczniów klas trzecich
Ewa PIWOWARSKA, Rysunkowe odpowiedniki brył modelowanych przez dzieci w wieku przedszkolnym
Zbigniew OSTRACH, Wychowanie dla bezpieczeństwa komunikacyjnego na etapie edukacji wczesnoszkolnej
Agnieszka LESZCZ-KRYSIAK, Gotowość przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej do wdrażania innowacji pedagogicznych w świetle badań własnych
Elżbieta PŁÓCIENNIK, Mądrość dziecka podczas aktywności zadaniowej — wyniki analizy jakościowej
Krzysztof KRASZEWSKI, Urszula DWORSKA-KACZMARCZYK, Realizacja założeń edukacji regionalnej w klasach I–III w opiniach studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Aleksandra KRUSZEWSKA, Kompetencje progowe i wyróżniające studentów specjalności: wczesna edukacja dziecka — doniesienie z badań
Anna HESSE-GAWĘDA, Wpływ reklam na kształcenie zaufania do mediów społecznościowych w procesie poznawczym dziecka w wieku wczesnoszkolnym — wyniki badań
Ingrid PAŚKO, Eyetrackingowe badania we wczesnej edukacji przyrodniczej
Grażyna RYGAŁ, Agnieszka BOROWIECKA, Poziom logicznego myślenia dzieci w wieku 9–10 lat — komunikat z badań
Anna TRZCIONKA-WIECZOREK, Aktywność muzyczna dzieci w środowisku przedszkolnym — refleksje z prowadzonych badań
Joanna WASZCZUK, Stanisława NAZARUK, Helena KONOWALUK-NIKITIN, Joanna MARCHEL, Energetyczna wartość aktywności fizycznej dzieci w wieku przedszkolnym — doniesienie z badań pilotażowych
Stanisława NAZARUK, Ewa TOKAREWICZ, Anna KLIM-KLIMASZEWSKA, Możliwości realizacji aktywności fizycznej przez dzieci w wieku przedszkolnym — przykłady z wybranych przedszkoli
PRE-SCHOOL AND EARLY SCHOOL EDUCATION
Journal of the Institute of Pre-School and Early School Education
of Pedagogical University of Cracow NR 1 (9)/2017
Identyfikator zasobu: ISSN 2353-7140, e-ISSN 2353-7159
Title page and table of contents
From Editorial Board
ARTICLES
Jana KOŽÁROVÁ, Mária PODHÁJECKÁ, Analysis of Behavior Problems in Preschool Children. Illustrated in 2 Case Studies
Magdalena GROCHOWALSKA,The Meeting of Novice Teachers with the Culture of the Organization and Finding Their Own Way of Teaching
Monika JUST, Learning Creative Problem Solving and Creative Thinking in Early Childhood Education
Edyta OBODYŃSKA, School against the Need to Implement Ergonomic Solutions in the Space of Education — the Aim or Obligation?
Urszula ORDON, Agnieszka Katarzyna GĘBORA, Partner Relations of the Family and the School in Creating the Optimal Conditions of the Educational Process
Agnieszka LESZCZ-KRYSIAK, Significance of Innovation in Improving Quality of Teaching in Early School Education
Irena PULAK, Jolanta STANIEK, The Importance of New Digital Media in Early Childhood Teacher Training in the Context of the Modernization of Didactic Process
Elżbieta MAREK,Facebook as the Source of Experience, Inspirations and the Development of Teachers from the Group ‘Primary Educational Teachers’
Eugeniusz SZYMIK, The Method of Intersemiotic Translation in the Polish Language Early Education
Barbara NAWOLSKA, Joanna ŻĄDŁO-TREDER, Teacher of Early Childhood Education and Mathematics
Renata RECLIK, Parents as Partners in the Process of Developing Children’s Mathematical Activity
Renata RASZKA, Children and Money
Kazimierz ŻEGNAŁEK, Ewelina GUTKOWSKA-WYRZYKOWSKA, Teachers Preparation for the Implementation of Physical Education Classes at Early Education
Anna BOGUSZEWSKA, About School Readings Illustrations Recommended in School Curricula for Integrated Education on the Threshold of the 21st Century
Andrzej WILK, Monika WALIGÓRA, Andrzej CEBULAK,The Means of Expression and Musical Perception of Children in Early School Age
Matej SLOVÁČEK, Monika MIŇOVÁ, Maria Montessori Pedagogy and Child Preparedness into Primary School
REVIEWS
Iwona Czaja-Chudyba, Bożena Muchacka, Nauczyciele wczesnej edukacji — Monika Kowalska
Jolanta Karbowniczek, Anna Klim-Klimaszewska, Edukacja wczesnoszkolna w teorii i praktyce — Elżbieta Marek
CHRONICLE OF SCIENTIFIC LIFE
Sprawozdanie z I Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Wczesna edukacja dziecka — trywializacja czy modernizacja?” — Jolanta Karbowniczek, Elżbieta Marek.
VARIA
Przedszkolak bezpieczny na wakacjach — Anna Szkolak-Stępień
GALLERY
Teresa Żebrowska, Nauczyciel wystudiowanej (nie)doskonałości — rzeźby Igora Mitoraja w Pompejach (14 V 2016–14 V 2017)
Reviewer list and information for authors
PRE-SCHOOL AND EARLY SCHOOL EDUCATION
Journal of the Institute of Pre-School and Early School Education
of Pedagogical University of Cracow NR 2 (8)/2016
Identyfikator zasobu: ISSN 2353-7140, e-ISSN 2353-7159
Strona tytułowa i spis treści
Od Redakcji
ARTYKUŁY
Michał GŁAŻEWSKI, Semantyka „dziecka”. Przyczynek autopojetyczny
Lucyna SMÓŁKA, Co filozofowie sądzą o mądrości, a co dzieci?
Anna JURCZAK, Kognitywizm w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Sławomir ŚLIWA, Aktywność poznawcza jako jeden z elementów profilaktyki pozytywnej we wczesnej edukacji
Sławomir KANIA, Znaczenie czynników poznawczych w profilaktyce pedagogicznej. Profilaktyka pozytywna zachowań ryzykownych
Anna SZKOLAK-STĘPIEŃ, Dwujęzyczność a sprawności kognitywne dziecka
Jolanta SAJDERA, Uczenie się w kontekście społecznym — tutoring rówieśniczy jako sposób wspierania zdolności społeczno-poznawczych dzieci w sytuacjach interakcyjnych
Monika WALIGÓRA, Edukacja muzyczna dziecka w perspektywie poznawczej
Joanna SZCZYRBA-POROSZEWSKA, Kognitywny potencjał muzyki. Studium teoretyczne
Matej SLOVÁČEK, Monika MIŇOVÁ, Školská spôsobilosť detí z pohľadu učiteľov primárnej školy
RECENZJE
Tradycja, teraźniejszość i przyszłość edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Red. Anna Pękala, Agnieszka Leszcz-Krysiak — Jolanta Karbowniczek
KRONIKA ŻYCIA NAUKOWEGO
Konferencja International Association of Cognitive Education and Psychology (IACEP). Kraków, 15–16 września 2016 r. — Agnieszka Muchacka-Cymerman, Urszula Dworska‑Kaczmarczyk
I Europejskie Forum Nowych Technologii i Innowacji w Edukacji. Kielce, 5–7 października 2016 r. — Katarzyna Myśliwiec
Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Krzemieniec — wołyńskie Ateny. Przestrzeń historyczna, edukacyjna i artystyczna”. Przemyśl, 19–20 listopada 2015 r. VI Międzynarodowe Sympozjum Artystyczno-Naukowe „Spotkania w Krzemieńcu”. Krzemieniec, 3–14 sierpnia 2016 r. — Teresa Żebrowska
GALERIA
Teresa Żebrowska, „Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy?” Kognitywistyka symboliczna — modelowanie abstrakcyjnych funkcji myślowych w sztuce Paula Gauguina
PRE-SCHOOL AND EARLY SCHOOL EDUCATION
Journal of the Institute of Pre-School and Early School Education
of Pedagogical University of Cracow NR 1 (7)/2016
Identyfikator zasobu: ISSN 2353-7140, e-ISSN 2353-7159
Strona tytułowa i spis treści
Od Redakcji
ARTYKUŁY
Anna JAKUBOWICZ-BRYX, Wizerunek nauczyciela wczesnej edukacji w opiniach rodziców i nauczycieli
Magdalena GROCHOWALSKA, Waloryzowanie pracy nauczyciela w kulturze grupy zawodowej. Z doświadczeń początkujących nauczycieli
Anna SZKOLAK, Portret mistrza w zawodzie nauczyciela wczesnej edukacji
Ewa IR, Nauczyciel w kontekście zmian społecznych
Agnieszka SIKORA, Model nauczyciela wobec współczesnych sytuacji edukacyjnych
Agnieszka LASOTA, Emilia PISARZOWSKA, Pożądane cechy osobowości nauczyciela-pedagoga w ujęciu klasycznych i współczesnych koncepcji
Jost SCHIEREN, Was sollen Lehrer können? Kompetenzantinomien im Lehrerberuf
Ingrid PAŚKO, Rozważania o kompetencjach pedagogicznych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
Agnieszka KOSEK, Kompetencje nauczyciela w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej — przegląd polskich podejść i koncepcji teoretycznych
Anna JURCZAK, Komunikacja niewerbalna nauczycieli a współczesna edukacja nauczycieli
Katarzyna Cieplińska, Nauczyciel-artysta. O roli wychowawcy w szkole waldorfskiej
Joanna BARDO, Wychowanie przedszkolne w Austrii na przykładzie Kindergarten Kindercompany w kontekście rozwoju placówek preprymarnych państw europejskich
Tetiana HAVRYLENKO, The Development of Primary Education in Soviet Ukraine in the mid 60’s–early 80’s of the 20th Century. Organizational Aspect
VARIA
Krzysztof Kraszewski, Muzeum Techniczne w Wiedniu dzieciom
Monika Deja, „Ta Ja. To MY” — projekt społeczno-artystyczny Małopolski Ogród Sztuki w Krakowie, ul. Rajska 12 6–20 II 2016 r.
RECENZJE
Anna Szkolak, Nauczyciele wczesnej edukacji wobec problemu diagnozowania specyficznych trudności w uczeniu się, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków 2016, 290 s. - Jolanta Karbowniczek
GALERIA
Teresa Żebrowska, Symboliści — nauczyciele iluzjonizmu plastycznej formy i kreacji abstrakcyjnej przestrzeni
PRE-SCHOOL AND EARLY SCHOOL EDUCATION
Journal of the Institute of Pre-School and Early School Education
of Pedagogical University of Cracow NR 2 (6)/2015
Identyfikator zasobu: ISSN 2353-7140, e-ISSN 2353-7159
Strona tytułowa i spis treści
Od Redakcji
ARTYKUŁY
Michał GŁAŻEWSKI, Wolność jako osobliwa wartość strategii heurystycznych. Konteksty edukacyjne
Mariusz KUSKOWSKI, Atrakcyjność wartości
Marian ŁAKOMSKI, Aksjologiczny wymiar integralnego wychowania i profilaktyki
С. А. СОЛОМАХА, Методология выявления духовного смысла культурных текстов в процессе развитии художественно-эстетического мировоззрения личности
Iwona CZAJA-CHUDYBA, Odkrywanie i wspieranie wartości w procesie dziecięcej
Ewa IR, Monika JANISZEWSKA, Hierarchia wartości nauczycieli przedszkoli miasta Krakowa
Anna JURCZAK, Wartości wyznawane przez pracowników naukowych
Sebastian TABOŁ, Regionalizm jako idea, ruch i działalność społeczno-kulturowa
Justyna GŁOWA, Dominika MĄCZKO, Rodzina jako wartość w wychowaniu dziecka na wybranych przykładach z baśni braci Grimmów
Юрий КОНОВАЛЕНКО, Украинская педагогическая периодика как оптимальный способ распространения профессиональной информации (90-е годы ХХ ст.)
VARIA
Teresa ŻEBROWSKA, Leonardo da Vinci (1452–1519) — polihistor, mentor i nauczyciel
KRONIKA ŻYCIA NAUKOWEGO
XI Bieszczadzkie Seminarium Naukowe „Wartości w pedagogice” Rzeszów, 26–27 maja 2015 r. – Urszula Dworska-Kaczmarczyk
GALERIA
Teresa Żebrowska, Psalmy w twórczej interpretacji Ireny Popiołek-Rodzińskiej — wartości w sztuce i edukacji
PRE-SCHOOL AND EARLY SCHOOL EDUCATION
Journal of the Institute of Pre-School and Early School Education
of Pedagogical University of Cracow NR 1 (5)/2015
Identyfikator zasobu: ISSN 2353-7140, e-ISSN 2353-7159
Spis treści
Od Redakcji
ARTYKUŁY
Olena SHEVNIUK, Specific Methods of Teaching Fine Arts in Higher Educational Institutions
Maria ŚMIGLA, Dydaktyczne implikacje skutecznej pracy z dziełem sztuki
Małgorzata Anna KARCZMARZYK, Notatka rysunkowa w kształceniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Natalia FILIPCZUK, Kształcenie zawodowe przyszłych muzyków na uczelniach muzycznych Ukrainy Zachodniej
w pierwszej połowie XX wieku
Julia HRYSZCZENKO, Rola stowarzyszeń artystycznych w rozwoju edukacji muzycznej na Ukrainie w drugiej połowie XIX wieku
Mirosława P. WOWK, Działalność wykładowców uniwersytetów klasycznych a rozwój badań nad kontekstem kulturowym i historycznym ukraińskiego folkloru w pierwszej połowie XX wieku
Марія Василівна КЛЕПАР, Особливості формування соціальної компетентності обдарованих дітей у процесі музичної діяльності
František TURÁK, Freedom and Creativity as a Base Prerequisite of Teaching Subject: Music Ensembles
RECENZJE
Na pograniczu jawy i snu „Zwierzoludy” — wystawa Aldony Jabłońskiej-Klimczak – Monika Deja
KRONIKA ŻYCIA NAUKOWEGO
II Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Dziecko. Kultura — sztuka — edukacja” – KInga Łapot- Dzierwa (artykuł nr 1/4),
VII Ogólnopolska Konferencja Metodyczna Nauczycieli Muzyki – Joanna Szczyrba (artykuł nr 2/4),
Jubileusz Orkiestry Uniwersytetu Pedagogicznego – Małgorzata Tęczyńska-Kęska (artykuł nr 3/4),
Piosenki na różne okazje Działalność artystyczna Koła Naukowego „Ekspresja Sceniczna”- Monika Waligóra Andrzej Cebulak (artykuł nr 4/4)
GALERIA
Kinga Łapot- Dzierwa, Na ścieżkach wyobraźni (artykuł nr 1/2),
Kamil Baś- Wallflowers — Accidental Heroine — Podział — Loopholes (artykuł nr 2/2)
Teresa Żebrowska, „Visioni — paesaggi d’arte polacchi e italiani”/„Wizje — pejzaże sztuki polskiej i włoskiej”
LISTA RECENZENTÓW
INFORMACJE DLA AUTORÓW
PRE-SCHOOL AND EARLY SCHOOL EDUCATION
Journal of the Institute of Pre-School and Early School Education
of Pedagogical University of Cracow NR 2 (4)/2014
Identyfikator zasobu:ISSN 2353-7140
Strona tytułowa
Spis treści
Od Redakcji
ARTYKUŁY
Ewa ŻMIJEWSKA, Tożsamość kulturowa (narodowa, etniczna) — przyczynek do dyskusji o pojęciach — na przykładzie Ślązaków i Kaszubów
Ewa OGRODZKA- MAZUR, Cieszyńska szkoła badań pogranicza Profesora Tadeusza Lewowickiego
Kinga ORZEŁ- DEREŃ, Meandry wielokulturowości. Tożsamość dzieci i dorosłych w społeczeństwie wielokulturowym na przykładzie Polonii brazylijskiej w municypium Cruz Machado
Stefania WALASEK, Przedszkola żydowskie na terenie lwowskiego i wileńskiego Kuratorium Okręgu Szkolnego w latach Drugiej Rzeczypospolitej
Monika MIŇOVÁ, Príprava rómskeho dieťaťa na vstup do základnej školy
Monika NĘCKA, Ekspresja pamięci — w poszukiwaniu tożsamości kulturowej
VARIA
Zygmunt KOWALCZUK, Biecz – moja mała ojczyzna
L’exposition Internationale de peintures, photographie, sculpture « Identités Plurielles / Tożsamość » Międzynarodowa wystawa malarstwa, fotografii, rzeźby „Identités Plurielles/Toż samość”
KRONIKA ŻYCIA NAUKOWEGO
II Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Poznanie i działanie w edukacji dziecka” – Krzysztof Kraszewski, Ingrid Paśko
GALERIA
Teresa Żebrowska, „Identités plurielles/Tożsamość”
LISTA RECENZENTÓW, INFORMACJE DLA AUTORÓW
PRE-SCHOOL AND EARLY SCHOOL EDUCATION
Journal of the Institute of Pre-School and Early School Education
of Pedagogical University of Cracow NR 1 (3)/2014
Identyfikator zasobu:ISSN 2353-7140
Spis treści
Od Redakcji
ARTYKUŁY
Bożena MUCHACKA, Zabawa w poznawczym rozwoju dziecka
Michał Głażewski, Infans ludens
Éva KOVÁCSNÉ BAKOSI, Is Play Free Let the Child Play Free!
Barbara GÓRECKA- MOSTOWICZ, Dziecko jako kreator fikcji w zabawie dowolnej
Надежда ЛУЦАН, Психолого-педагогические особенности детской игры
Maria Ivanivna OLINYK, Business Game as Method of Academic Mobility Formation of Future Specialists in the Field of Preschool Education
Katarzyna SLANY, Subwersywne zabawy Kajtusia Czarodzieja
Bernadeta KOSZTYŁA, Kreatywny nauczyciel jako twórca zabaw. Z doświadczeń wolontariatu w Tajlandii i w Tanzanii
Anna SZKOLAK, Kaja KOZERA, Zumba Kids — nowa forma spędzania czasu wolnego
Monika DĄBROWSKA, Zabawa wprowadza dziecko w świat sztuki
VARIA
Anna GRUSZOWSKA, Pobawmy się w Bullerbyn
Iwona JĘDRZEJCZYK, Telewizja a zabawy dowolne dzieci
Anna SZKOLAK, Gry i zabawy na start edukacyjny — przegląd artykułów z amerykańskiego czasopisma „Scholastic Instructor”
RECENZJE
Iwona Czaja-Chudyba, Pedagogika zabawy w osobowym i profesjonalnym przygotowaniu do zawodu nauczyciela – Bernadeta Kosztyła
KRONIKA ŻYCIA NAUKOWEGO
Konferencja „Rozwojowe wartości gier i zabaw dziecięcych” na Uniwersytecie w Debreczynie – Bożena Muchacka (artykuł nr 1/5)
“Rock a Bye Baby” Opening speech for the toy exhibition at the Faculty of Child and Adult Education of the University of Debrecen – Éva Kovácsné-Bakosi (artykuł nr 2/5)
W Muzeum Zabawek w Monachium – Krzysztof Kraszewski (artykuł nr 3/5)
Konferencja „Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji” Łódź, 27–29 listopada 2013 r. – Monika Waligóra (artykuł nr 4/5)
Konferencja „Talenty 2013” Wrocław, 29–30 listopada 2013 r. – Joanna Szczyrba (artykuł nr 5/5)
GALERIA
Teresa ŻEBROWSKA- Spotkania i dialogi edukacyjne ze sztuką — o zabawie
PRE-SCHOOL AND EARLY SCHOOL EDUCATION
Journal of the Institute of Pre-School and Early School Education
of Pedagogical University of Cracow NR 2/2013
Identyfikator zasobu: ISSN 2353-7140
SPIS TREŚCI
Od Redakcji
ARTYKUŁY
Iwona CZAJA- CHUDYBA, Dylematy i kierunki rozwoju zdolności uczniów w przestrzeni zmian cywilizacyjnych
Michał GŁAŻEWSKI, Edukacja wieloraka w szkole Steinerowskiej
Jana BURGEROVÁ, Ivana CIMERMANOVÁ, Young Learners and Drama Techniques in English Language Education
Monika MIŇOVÁ, Tvorivosť a dieťa predškolského veku
Zora SYSLOVÁ, Včasná intervence u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v České Republice
Anna SZKOLAK, Ana MARTÍNEZ LÓPEZ, Creative Teacher of Early Childhood Education
Rafał FUDALA, Myślenie lateralne — pochwała i krytyka twórczości Edwarda de Bono
RECENZJE
Dorota Żołądź-Strzelczyk, Katarzyna Kabacińska-Łuczak, Codzienność dziecięca opisana słowem i obrazem. Życie dziecka na ziemiach polskich od XVI do XVIII wieku – Katarzyna Dormus (artykuł nr 1/2)
Bronislava KASÁČOVÁ, Petronela TABAČÁKOVÁ, Profesia a profesiografia učiteľa v primárnom vzdelávan – Erika Novotná (artykuł nr 2/2)
KRONIKA ŻYCIA NAUKOWEGO
Seminarium naukowo-dydaktyczne „Innowacyjne formy kształcenia nauczycieli”, Lublin, 26–27 września 2013 r. – Beata Sufa (artykuł nr 1/2)
Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Edukacja małego dziecka. Rodzina, przedszkole i szkoła — przemiany instytucji i ich funkcji”, Cieszyn, 5–6 listopada 2013 r. – Celestyna Grzywniak Barbara Górecka-Mostowicz Rafał Fudala (artykuł nr 2/2)
KOMENTARZE, INSPIRACJE, REFLEKSJE
Monika JANISZEWSKA, Nauczyciel jako odkrywca zdolności uczniów w klasach I–III szkoły podstawowej
GALERIA
Teresa ŻEBROWSKA, Spotkania i dialogi edukacyjne ze sztuką — lekcje twórczości