Procedura kwalifikacji i recenzowania czasopisma naukowego
„Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna”
- Dopuszczenie artykułu do druku poprzedzone jest wstępną kwalifikacją oraz oceną co najmniej dwóch, niezależnych recenzentów, spoza jednostki naukowej afiliowanej przez autora publikacji.
- Wstępnej kwalifikacji tekstów, na podstawie analizy formalnych i merytorycznych wymogów, dokonuje komitet redakcyjny.
- Komitet redakcyjny decyduje także o wyborze recenzentów, kierując się w pierwszym rzędzie kryteriami merytorycznymi i wskazując ekspertów w obszarze problematyki poruszanej w artykule. Dodatkowym kryterium może być brak konfliktu interesów między autorem a recenzentem – czyli brak relacji osobistych, podległości zawodowej, bezpośredniej współpracy naukowej w okresie dwóch ostatnich lat.
- Pisemna recenzja zawsze zawiera jednoznaczny wniosek recenzenta dotyczący warunków dopuszczenia artykułu do publikacji, dopuszczenia warunkowego (po poprawie) lub jego odrzucenia. Wnioskowi towarzyszy komentarz uzasadniający ocenę.
- Dwie pozytywne recenzje decydują o przyjęciu artykułu do druku, natomiast w przypadku uzyskania ocen sprzecznych komitet redakcyjny powołuje trzeciego recenzenta.
- Kryteria kwalifikowania lub odrzucenia publikacji i formularz recenzji są podane do publicznej wiadomości na stronie internetowej czasopisma.
- Lista recenzentów oceniających artykuły, minimum raz w roku, publikowana jest w czasopiśmie (w wersji papierowej i elektronicznej), jednak nazwiska recenzentów poszczególnych publikacji lub numerów wydań czasopisma pozostają tajne.
- Przynajmniej 50% recenzentów stanowią osoby niebędące członkami rady naukowej czasopisma, niezatrudnione w jego redakcji lub podmiocie, w którym afiliowany jest redaktor naczelny czasopisma.
- Autorzy publikacji i recenzenci nie znają swoich tożsamości.
- W każdym numerze czasopisma publikowane są co najmniej dwa artykuły naukowe.
- Recenzji artykułów napisanych w języku obcym dokonuje przynajmniej jeden recenzent zagraniczny.
- Procedurę „ghostwriting” reguluje podpisane przez autora artykułu oświadczenie.